Som virksomhed kan du vinde utrolig meget, ved at annoncere online. Mere og mere i vores hverdage foregår i dag online, og der er derfor meget at hente der. For de fleste kan det dog hurtigt virke uoverskueligt at skulle i gang med online markedsføring. I denne artikel har vi derfor samlet tre gode råd til, hvordan du kommer i gang med online markedsføring.
Det første du skal i gang med, for at komme i gang med online markedsføring er at lægge en strategi. Ligesom ved mange andre aspekter af det at drive virksomhed, er det afgørende, at du har en strategi, for at få succes med det du laver.
At lægge en strategi handler om at tænke over, hvad du gerne vil opnå, samt hvordan du gerne vil opnå det. Når du skal lægge en strategi for din online markedsføring, handler det altså om at tænke over, om du gerne vil skabe flere salg eller sørge for at flere kommer til at kende dit brand, men uden nødvendigvis at købe i første omgang. Det kan også være du gerne vil have flere e-mails til din mailliste, som du senere kan få til at konvertere ved hjælp af e-mail marketing.
Det kan derfor være forskelligt hvad du gerne vil opnå med markedsføringen, men det er vigtigt at tænke over, inden du går i gang.
Når du har tænkt over, hvad du gerne vil opnå med din markedsføring, er det tid til at gå mere i dybden med, hvordan du gerne vil markedsføre dig online. Her handler det især om at vælge den platform, som du vil bruge til at annoncere på.
I dag har mange virksomheder succes med at annoncere på forskellige af de sociale medier herunder især Facebook.
Facebook er meget populært blandt mange virksomheder, fordi du har gode muligheder for at ramme din målgruppe præcist, ved at segmentere på flere forskellige områder. Det gør det muligt kun at ramme dem, som du tror vil være interesseret i dit produkt.
Samtidig kan du veua Facebook-annoncering lave retergeting, der er en af de mest effektive måder at annoncere på. Retargeting handler om at ramme personer, som allerede har besøgt din hjemmeside, og derfor allerede har vist interesse for dit produkt.
Facebook er især godt til at ramme private personer. Hvis du har en B2B virksomhed og derfor skal ramme virksomheder, bør du overveje at annoncere LinkedIn. Facebook og LinkedIn har flere ting tilfælles, men der er dog den forskel at du nemmere kan ramme virksomheder på LinkedIn. Det skyldes at folk i højere grad er på LinkedIn i forbindelse med arbejde.
Hvis du fx er boligadvokat og tilbyder juridisk hjælp til erhvervslejemål, som fx Hviidadvokater, kan du via LinkedIn ramme ledere af virksomheder, der kunne være interesseret i din hjælp.
Når du skal annoncere online, er det afgørende at du kender din målgruppe godt. Det skyldes at du fx på Facebook og LinkedIn har unikke muligheder, for at segmentere præcist efter din målgruppe, men for at gøre det, er det vigtigt at du kender din målgruppe.
Hvis du ikke kender din målgruppe godt, risikerer du at spilde mange penge på at rette annoncer mod personer, som egentlig ikke er inden for dem, som du gerne vil ramme.
Inden du går i gang med online markedsføring, skal du derfor have helt styr på din målgruppe, så du bruger dine penge på en god måde.
Når du er kommet i gang med markedsføringen, er det vigtig at holde øje med hvordan det går, så du har mulighed for at rette til undervejs. Du kan finde flere gode råd til at drive virksomhed på hjemmesiden Business Fyn.