7 måneder siden |  0 comments  |  På arbejdspladsen

Alle der har startet en virksomhed op, ved at det koster blod, sved og tårer samt umenneskelige lange dage på kontoret. Man kommer ikke sovende til noget her i livet og det er noget de fleste iværksættere kan skrive under på. Når man har sin egen virksomhed, så skal man ofte i starten stå for flere forskellige processer inden der bliver økonomi til, at man kan ansætte folk til at løse opgaverne. Når en lille virksomhed vækster og bliver større har man ikke kun ansvaret for en selv, men også for at medarbejderne bliver integreret på retmæssigvis. Her kommer nogle tips til, hvilke fokusområder man skal have som iværksætter, når virksomheden vækster.



Hav en klar strategi

Mange iværksættere finder det sikkert svært, at håndtere det faktum deres virksomhed bliver større. Selvom om det udelukkende er positivt, at virksomheden vækster, så er der stadigvæk en række nye variabler, der sandsynligvis skal ændres. En af dem er virksomheden strategi. Her skal der tages forbehold for både de økonomiske ressourcer og de menneskelige, som der er tilgængelige i virksomheden. Det er utroligt vigtigt, at have disse to parametre i mente, når de fremtidige strategier virksomheden skal lægges. Er det eksempelvis muligt, at optimerer marketingindsatsen ift. de ansatte der er i virksomheden eller skal der ansættes flere marketingansvarlige? Eller er det mere overordnede strategier der skal ændres, som at man skal videreudvikle sine ydelser og sit produktsortiment. Uanset hvilken strategi der vælges, så skal ledelsen bruge tid på, at finde den rigtige fremgangsmåde, da det har stor betydning for virksomhedens fremtid. I den forbindelse kan det være svært, at finde ud af hvorhenne man skal lægge sit primære fokus, når strategien skal lægges, hvorfor det kan være relevant, at bruge en Business Angel, som kan bidrage med sparring og erfaring.

Trivsel skal ikke negligeres


Når virksomheden vokser, så er det vigtig at have fokus på, hvordan medarbejderne sammensætningen er. Som en lille startup virksomhed har medarbejderne ofte flere forskellige opgaver, som langt fra er relateret til deres kompetenceområde, hvorfor det som virksomhedsleder er vigtigt, at finde ud af, hvilke medarbejdere der skal stå for de forskellige processer i forbindelse med optimeringen. Desto mere man kan uddelegere ansvaret til medarbejderne, så vil de ikke kun gro som personer, men virksomheden vil blive mere effektiv, som et resultat deraf. Dertil er det nødvendigt at inkorporer mere standardiserede processer, som automatisk også vil komme i forbindelse med at personerne i virksomheden vil være mere bevidste om deres roller, som gerne skal blive mere defineret i takt med virksomheden vokser. Eksempelvis, vil det være relevant, at gøre en medarbejder ansvarlig for, hvordan møderne skal foregå, så man som leder ikke skal fokusere på dette. I samme grad, så skal der være en fast procedure og et indkøringsforløb for nye medarbejdere. Det er dog ikke kun medarbejderne der skal fokuseres på, hvorfor man altid som leder også kan blive bedre. Her kan det eksempelvis være en god ide, at få et kursus i mødeledelse.


Hav fingeren på pulsen i forhold til økonomien


Økonomien er det vigtigste parameter i en virksomhed og den er selvfølgelig afgørende for dennes eksistens. Når en virksomhed udvider er det som regel et resultat af, at den er godt kørende og får flere kunder i biksen. Det er ekstremt vigtigt, at man som iværksætter og ikke mindst leder er 100 % bevidst omkring hvordan virksomhedens økonomiske flow er. Det er ikke mange fejltrin der skal begås før virksomheden kan være tvunget til at dreje nøglen om. Derfor er det alfa og omega, at virksomhedens kapital bliver brugt hensigtsmæssigt, når der er udvides. Få mere information omkring iværksætteri og blive inspireret på gode tips.


EFTERLAD EN KOMMENTAR :

RELATEREDE ARTIKLER :

Optimer din restaurants hverdag med elektronisk egenkontrol

Det har aldrig været nemmere at være restaurantejer end i dag, når det kommer til egenkontrol af restaurantens fødevarer. Der eksisterer nemlig et hav af gode muligheder for at digitalisere egenkontrollen, så hverdagen på arbejdspladsen kan blive lan...

read more
  • (0)

Inspiration: Fokus på effektivisering og sikkerhed i virksomheden

Dette blogindlæg er interessant for dig, som driver en virksomhed og har et ønske om at øge effektiviteten og / eller sikkerheden på din arbejdsplads. Du får hertil en masse gode råd, som du kan tage i brug allerede i dag. At skabe øget effektivitet...

read more
  • (0)

Sådan kommer du i gang med online markedsføring – 3 gode råd

Som virksomhed kan du vinde utrolig meget, ved at annoncere online. Mere og mere i vores hverdage foregår i dag online, og der er derfor meget at hente der. For de fleste kan det dog hurtigt virke uoverskueligt at skulle i gang med online markedsføri...

read more
  • (0)